10.8.20

Złe praktyki m-Commerce czyli jak wyeliminować błędy i poprawnie rozwijać Mobile Commerce

M-Commerce w naszym biznesie z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc ma coraz większe znaczenie! Mobile commerce, bo o nim mowa to niezwykły postęp technologiczny w e-biznesie, który wpływa na rozwój naszego sklepu internetowego jak żaden inny w obecnym czasie. Najważniejsze dla dobrego m-commerce, czyli dla naszego serwisu jest obecnie poprawne dopasowanie responsywności naszego biznesu do wyświetlaczy telefonów komórkowych, czyli tzw. mobile friendly. Zatem czy polskie e-sklepy są przyjazne dla smartfonów? Zdecydowanie tak! 

 

 

W 2020 roku ponad 95% polskich e-sklepów posiada wersję mobilną strony, która jest odpowiednio przygotowana do użytkowania na smartfonach. Krokiem milowym w podejściu mobile friendly oraz rozwiązań m-Commerce było wprowadzenie rozwiązań responsywnych.

Przyzwyczajeni do mobile Klienci sklepów internetowych oczekują, że elementy będą łatwo klikalne, nawigacja intuicyjna, teksty, kolory i kontrast dobrze dobrane, a podstrony będą się ładować w mgnieniu oka. 


 

Termin „Mobile Commerce” odnosi się do aktywności zakupowej odbywającej się na urządzeniach mobilnych

Większość e-sprzedawców stanowczo zaniedbuje Mobile Commerce. Widząc, że ich CR czyli współczynnik konwersji osiąga wyższe wartości dla urządzeń stacjonarnych takich jak laptopy, jednostki stacjonarne czy urządzenia all-in-one, całą swoją energię poświęcają optymalizacji witryny pod kątem urządzeń stacjonarnych niż mobilnych, co jest błędnym działaniem. 

 

Dlaczego zatem e-sprzedawca powinien podjąć działania związane z mobile?

Ponieważ popularność m-Commerce stale rośnie wśród internautów! Coraz więcej użytkowników koncentruje się także na innowacyjnym, intuicyjnym oraz poprawnym User Experience na urządzeniach mobilnych. Nasi Klienci będą kupować tylko na stronach mobile friendly najlepiej dopasowanych do wymagań przyszłych użytkowników!

 

 

Wartość sprzedaży m-Commerce przewyższy wartość sprzedaży dla urządzeń stacjonarnych do końca 2021 roku. Tak będzie już niedługo, ale jak jest obecnie?

Wiele e-sklepów uważa, iż komputery stacjonarne powinny generować liczniejsze konwersje na witrynie niż urządzenia mobilne. W zdecydowanej większości obecnych przypadków rozbieżność pomiędzy mobile a desktop jest tak duża przede wszystkim dlatego, że mobilna wersja witryny jest niewłaściwie przystosowana pod mobile oraz wdrożona pod desktop, a następnie responsywnie przełożona na mobile. To duży błąd!

Projektowanie nowych funkcjonalności oraz rozwiązań online dla naszego e-biznesu należy zaczynać od projektu właśnie dla mobile, a dopiero na podstawie ułożenia rozwiązań na smartfonie należy dopasować je i przenieść na desktop!

 

 

 Kiedy zatem Mobile Commerce będzie lepsze niż desktop? Poznajmy Mobile Gap!

Obecnie urządzeniom mobilnym przypada 70% całkowitego ruchu w internecie, pozostałe 30% pochodzi z komputerów. Smartfony odpowiadają jednak jedynie za 20% całkowitej sprzedaży w e-commerce. Za pozostałe 80% odpowiedzialne są obecnie urządzenia stacjonarne. Jest to tzw. luka mobilna czyli Mobile Gap. Dlaczego tak jest?

Przez popularny wśród kupujących nawyk polegający na wykorzystywaniu urządzeń mobilnych raczej do researchu produktów, niż ich zakupu. Fakt, że na urządzeniach mobilnych często przegląda się strony w rozpraszającym nas otoczeniu, jak np. podróżując transportem publicznym czy stojąc w kolejce wpływa na niższą konwersję w m-Commerce. Co zatem zrobić, aby odwrócić tę sytuację? Wyeliminować złe praktyki z m-Commerce!

 

 

Jakie błędy najczęściej popełniają e-sklepy na mobile?

  • Brak responsywności czyli dostosowania do różnych wielkości ekranów
  • Brak kontrastu pomiędzy tłem a kolorami fontów ułatwiający czytanie na ekranie smartfonów
  • Zbyt małe buttony, które nie są odpowiednio duże, aby bez problemu móc tapować na smartfonie
  • Stosowanie ikon, których funkcjonalności użytkownicy witryny nie znają
  • Ukrywanie ikony “Menu” na witrynie mobile
  • Umieszczanie “Menu”, które zajmuje jedynie niewielki fragment powierzchni strony
  • Brak możliwość opuszczenia “Menu” przez użytkownika
  • Brak aktualizowania liczby przedmiotów w ikonie “Koszyka”
  • Brak aktywnego numeru telefonu do e-sklepu
  • Brak właściwej nawigacja po witrynie czyli poprawnej ścieżki zakupowej w postaci breadcrumbs’ów dla kategorii i produktów
  • Brak możliwości filtrowania produktów w kategorii tylko jednym buttonem (zwłaszcza gdy mamy duży asortyment)
  • Umieszczanie na Landing Page kategorii tylko jednego produktu w każdym wierszu
  • Zaczynanie na Landing Page kategorii od nazwy produktowej zamiast od zdjęcia produktowego
  • Brak buttona CTA „Zamów przez telefon” na karcie produktowej
  • Niewłaściwe dopasowanie rozmiaru sekcji “Dodaj do koszyka” do wielkości ekranu
  • Brak zintegrowanych przycisków płatności z popularnymi platformami społecznościowymi jak Facebook czy Google w checkout’cie
  • Brak nowych form płatności jak Blik, GooglePay czy ApplePay w koszyku
  • Brak funkcji autouzupełniania danych w checkout’cie
  • Widoczny header i stopka w koszyku
  • Widoczne rekomendacje produktowe w checkout’cie
  • Brak testowania oraz optymalizacji witryny mobile pod właściwe User Experience
 

 

Czego oczekują nasi Klienci?

  • Funkcji autoryzacji logowania za pośrednictwem kont w popularnych serwisach społecznościowych (Facebook, Google)  

Obecnie to tylko 33% polskich e-commerce’ów

  • Funkcji autouzupełniania danych (np. po wprowadzeniu kodu pocztowego, miasto pojawia się automatycznie).  

Obecnie to tylko 14% polskich e-commerce’ów

  • Funkcji geolokalizacji, aby ułatwić oraz przyspieszyć znalezienie i wybór punktu odbioru.  

Obecnie to tylko 18% polskich e-commerce’ów

  • Nowych form płatności mobile typu Master-pass, Google Pay czy Apple Pay. Płatność stanowi nieodłączny element zakupów, od którego nie można uciec i to się nigdy nie zmieni  
 

Brak komentarzy: