6.11.13

Komputer jako narzędzie pracy nauczyciela. PowerPoint jako wizualna pomoc nauczyciela historii



W dzisiejszych czasach komputer stał się nieodzowną pomocą w pracy nauczyciela. Pedagog może za pomocą komputera stworzyć wiele materiałów dydaktycznych, które ułatwią mu pracę z wychowankami, natomiast młodzieży ułatwią zrozumienie omawianego  zagadnienia. Programy z pakietu Microsoft Office, takie jak Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint pomagają nauczycielom w tworzeniu materiałów dydaktycznych stosowanych w zawodzie nauczyciela.

Dzięki programowi Microsoft Word możemy tworzyć konspekty lekcji, które ułatwiają nam prowadzenie zajęć dydaktycznych z uczniami. Za pomocą Microsoft Word kreujemy również dla uczniów testy, sprawdzające ich wiedzę z zakresu historii. Dzięki programowi Microsoft Word w bardzo prosty sposób możemy skonstruować test sprawdzający wiedzę, dzieląc uczniów na kilka grupa, modyfikować pytania i odpowiedzi. Dzięki Microsoft Word tworzymy test zamknięty (odpowiedzi A, B, C, D, E) lub test półotwarty, gdzie zostawiamy wykropkowane miejsce na poprawne odpowiedzi.


Kolejnym przydatnym narzędziem pracy nauczyciela jest program Microsoft Excel. Dzięki zastosowaniu tego programu możemy stworzyć tabele (arkusze) z wynikami testów pisanych, m.in. w programie Microsoft Word. Tworzymy tabele (arkusze) ocen, z poprawnymi odpowiedziami, tworzymy klasy, wpisujemy imiona i nazwiska uczniów poszczególnych klas, a następnie wpisujemy do tabeli (arkusza) ich odpowiedzi z testu sprawdzającego wiedzę. Microsoft Excel automatycznie wybiera i podaje nam ilość zdobytych przez poszczególnego ucznia punktów w teście, jak również przelicza nam ilość zdobytych punktów na ocenę końcową ucznia. Wykorzystanie tego programu, stworzenie arkusza ocen ułatwia nauczycielom sposób oceny i przede wszystkim daje dużą oszczędność czasu.

Osobiście moim ulubionym narzędziem, które powinni stosować nauczyciele historii jest program Microsoft PowerPoint, który jest jednym z programów pakietu Office. Program Microsoft PowerPoint nazwałem „wizualną pomocą nauczyciela historii”. Dzięki Microsoft PowerPoint możemy tworzyć prezentacje slajdów, które ułatwiają pracę z uczniami. Możemy dodatkowo do prezentacji slajdów dodać muzykę, co tworzy nowoczesną multimedialną prezentację, która spotyka się z ogromnym zainteresowaniem ze strony uczniów. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że coraz większa liczba młodych ludzi jest „wzrokowcami” i obrazy wyświetlane są lepiej zapamiętywane przez nich. Dzięki prezentacji slajdów, np.: „Poczet Królów Polskich” lub „Broń z czasów II Wojny Światowej” możemy uczniom przedstawić nie tylko życiorys króla Polskiego, lub opowiedzieć przebieg bitwy pancernej pod Kurskiem, ale również pokazać za pomocą Microsoft PowerPoint wygląd królów Polskich, obrazy z ich sylwetkami, ryciny z ówczesnej panującemu władcy epoki.

Niezwykle przydatny jest program Microsoft PowerPoint, kiedy odbywamy lekcję z historii sztuki, prowadzimy dyskusję z uczniami na temat danej epoki w historii, m.in. antyku, średniowiecza, renesansu, manieryzmu, baroku, secesji, etc. Dzięki zastosowaniu Microsoft PowerPoint możemy przygotować pokaz slajdów z obrazami, rzeźbami, architekturą, które odnoszą się do omawianego tematu.

Uczniowie lubią lekcje multimedialne, z zastosowaniem komputera, rzutnika, nośników audio-video. Mogą zobaczyć omawiane budynki, obrazy, rzeźby, usłyszeć pieśni historyczne, marsze, hymny, o których jest mowa podczas lekcji. Pokaz slajdów ułatwia im zapamiętywanie omawianego zagadnienia, lekcje bardziej ich interesują i sami chętniej angażują się podczas takich zajęć. Uczniowie uwielbiają, gdy przygotowuje się dla nich prezentacje komputerowe, najchętniej oglądają zamki i pałace. Gdy mówimy o Zamku Królewskim w Warszawie, prezentujemy uczniom za pomocą programu Microsoft PowerPoint slajdy owego zamku, jego plan, wygląd architektoniczny zewnętrzny i wewnętrzny, prezentujemy obrazy i ryciny z XVI - XVIII wieku oraz widok współczesny. Interesuje ich, m.in. wygląd komnat zamkowych, rzeźby oraz obrazy. Podobnie jest, gdy omawiamy Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie, zamek Krzyżtopór w Ujeździe, Zamek Krzyżacki w Malborku, Pałac Lubomirskich w Łańcucie, etc.

Uważam, że w XXI wieku komputer staje się nieodłącznym narzędziem pracy nauczyciela. W szkołach coraz częściej obserwuje się zastosowanie komputerów w każdej klasie i na każdych zajęciach lekcyjnych, nie tylko z kanonu przedmiotów humanistycznych, ale również i ścisłych, takich jak biologia, fizyka, chemia. Dzisiejsza szkoła jest szkołą multimedialną, z dostępem do stałego łącza, z dostępem do najnowszych informacji naukowych. Komputer ułatwia pracę nauczycielowi, ułatwia również naukę uczniom, co prowadzi do obopólnych korzyści nauczycieli i uczniów.

Mateusz Kusz
 

1 komentarz:

Jolanta pisze...

Dokładnie - bez podstawowego sprzętu komputerowego nie ma mowy o nauczaniu, zwłaszcza w obecnej rzeczywistości, w której konieczność powrotu do zdalnego nauczania wisi nad każdym pedagogiem. Chociaż taki scenariusz nie jest zbyt optymistyczny, to jednak warto pamiętać, że samo wykorzystanie komputerów w prowadzeniu lekcji może znacząco podnieść ich atrakcyjność i zachęcić uczniów do większego zaangażowania :)