26.12.19

54,226 to liczba określająca ilość e-sklepów w Polsce na początku 2020 roku! Jak wygląda rodzimy e-commerce w nowej dekadzie?


W Polsce działają już 54,226 sklepów internetowych, które widoczne są w wynikach wyszukiwania Google. To ogromna liczba, ale co ciekawe, będzie ona w 2020 roku nadal regularnie wzrastać! To wielka liczba wyszukań wyników w Google oraz ogromna walka między e-sklepami o to, aby to właśnie frazy, produkty oraz kategorie z naszego e-sklepu pojawiały się w wynikach wyszukań użytkowników na jak najwyższych pozycjach, najlepiej w samych TOP3 i TOP10. Pierwsze 1000 e-sklepów z listy najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce związanych ze sprzedażą w sieci generuje aż 72,5% indeksu całego Google w Polsce! Co zatem zrobić, aby być wysoko w tych wyszukaniach?



Zacznijmy od tego, że polskie topowe e-sklepy indeksują ponad 33,77 miliona podstron. Według najnowszych danych z raportu Senuto, średnia podstron indeksowanych przez typowy e-sklep w Polsce utrzymuje się na poziomie 8,587 podstron. Łatwo zatem zrozumieć jak wygląda struktura polskiego e-commerce na początku 2020 roku. Patrząc na liczbę ponad 50 tysięcy e-sklepów oraz liczbę zaindeksowanych wyników podstron dla typowego e-sklepu widzimy, że mamy rynek związany z e-biznesem, w którym występuje long tail, czyli długi ogon bardzo małych e-sklepów. 


Wszystkie sklepy z domeną .pl mają obecnie ponad 193 miliony podstron zaindeksowanych w wyszukiwarce Google. Najpopularniejsze 100 e-sklepów, w grupie których na podium znalazły się Allegro, Ceneo oraz Mediaexpert  mają w sumie 102 miliony zaindeksowanych podstron w wynikach wyszukiwania Google. Wynika z tego, że na prawie 55 tysięcy e-sklepów, topowe 100 pierwszych stanowi ponad 53% indeksu całego Google, jeśli chodzi o polski e-commerce. Średni wiek typowego e-sklepu w Polsce to 6 lat. Z czym zatem warto się zmierzyć, aby nasz e-biznes był lepiej indeksowany w Google, liczba podstroi rosła, a wyniki tej indeksacji dawały nam lepszy efekt, który przekłada się na większy wzrost naszego biznesu?


W pierwszej kolejności należy skupić się na właściwej optymalizacji technicznej naszego serwisu. Należy zacząć od poprawy meta danych, na które składają się meta title, meta description, keywordy, linkbuilding, metodyka pattrens nazw produktowych oraz właściwe ułożenie struktury drzewa kategorii i unikatowy content. Niestety, mimo tak oczywistych korzyści biznesowych płynących z inwestowania w działania związane z pozycjonowaniem naszych podstroi w Google i ogólnie pojętych działań SEO, w przypadku wielu sklepów internetowych w Polsce ich właściciele w ogóle nie podejmują żadnych działań w tym kierunku. Co gorsza, typowy brak zrozumienia roli SEO w e-commerce oraz ogromnego potencjału, jaki niosą ze sobą działania związane z lepszym indeksowaniem i generowaniem ruchu organicznego jest dość wyraźny na naszym rynku. Wielu właścicieli sklepów internetowych nastawionych jest na natychmiastowy zysk związany ze sprzedażą myśląc, że posiadanie aktywnego e-sklepu, wystawienie oferty oraz relatywnie właściwa cena produktów względem konkurencji przyniesie od razu ogromny sukces i duży zysk. Wielu właścicieli myśli, że ładne zdjęcia, dobra cena oraz kilka działań związanych z przekierowaniami jest sukcesem gwarantowanym ich serwisu. Nie rozumieją, że nie prowadząc działań SEO na swoich serwisach, pozbawiają swój e-sklep źródła wysoko konwertującego ruchu. Jak dobrze wiemy, działania typu direct oraz organic są najlepszymi działaniami dla naszego e-biznesu. Dlaczego? Ponieważ są ruchem krystalicznym, czystym, bezpłatnym i wartościowym.


Aż 91% z nas korzysta z Google każdego dnia! Jeśli podczas wyszukiwania konkretnych produktów oraz związanych z tymi produktami informacji użytkownik nie trafi na Twój e-sklep, mało prawdopodobne, że User ten w ogóle uwzględni Twój serwis podczas dokonywania wyboru witryny, w której dany produkt zakupi. Jednym słowem bez właściwego pozycjonowania typowy User nie ma prawa wiedzieć, że jesteś i prowadzisz e-sklep, bo niby skąd ma mieć taką informację, skoro nie może nic o Tobie wyszukać w sieci? Zasada działania jest bardzo prosta! Im mniej widoczny w Google jest Twój sklep internetowy, tym mniejsze grono User'ów o nim wie. Im mniej User'ów o nim wiem, tym mniejszą masz sprzedaż! Czym mniejszą masz sprzedaż, docelowo Twój e-biznes nie tylko nie rośnie, ale zaczyna przegrywać z konkurencją i możliwe, że z czasem przestanie być rentowny. Dlaczego? Ponieważ w momencie, gdy się nie rozwijasz, cofasz się. Na tym polega innowacja i rozwój. Prosta zasada biznesowa.


Organiczne wyniki wyszukiwania Google to źródło ruchu, którego nikt nie wyłączy! SEO i właściwe pozycjonowanie to źródło ruchu, które przynosi nam najlepsze rezultaty! Powodów jest kilka. Jeśli na koncie skończą się pieniądze, działania związane z płatnym wyświetlaniem naszych reklam znikną, kampanie wyłączą się, a widoczność naszego e-sklepu w internecie będzie prawie zerowa. Inwestując długofalowo w SEO oraz systematycznie wdrażając odpowiednie optymalizacje serwisu, zapewniasz swojemu e-biznesowi regularny przypływ Userów, bez konieczności inwestowania w ruch płatny, który trzeba podzielić na marżę produktu i końcowy zysk, czy dzieląc się prowizją z innymi za wygenerowaną e-sprzedaż z przekierowań. Właściwie przemyślana strategia SEO jest niezbędna dla rozwoju całego e-biznesu. Systematycznie wdrażane działania mające na celu zwiększenie widoczności w Google nie tylko podniosą sprzedaż i zapewnią większe zyski, ale także wypracują opinię lidera w branży i zwiększą rozpoznawalność marki! A to w 2020 roku będzie bardzo ważne dla e-sklepów jeśli nie najważniejsze! Dlaczego? Ponieważ wśród prawie 55 tysięcy e-sklepów na polskim rynku e-commerce, tylko serwisy rozpoznawalne, których nazwę, logotyp oraz misję i sprzedawany asortyment rozpoznają użytkownicy, mają prawo istnieć nadal i prężnie się rozwijać! 


Mateusz Kusz, dziesięć lat doświadczenia pracy w e-commerce. Na koncie tworzenie i rozwój produktów, katalogów, portfolio oraz contentu znanych serwisów internetowych: Ceneo, Allegro, Pixers, Selsey, Megamedia, Otobram, Gardenworld, Softimed. Doświadczenie w zarządzaniu zespołami i projektami.

1 komentarz:

GloryShop.pl pisze...

Bardzo fajne, rzetelne dane. Moim zdaniem najbardziej warto inwestować w content w sklepie internetowym. Wyczerpujące artykuły, obszerne opisy kategorii i produktów. Do tego trochę linków ;)