Początki teatru w XVII wieku w Rzeczypospolitej wiąże się z osobą króla
Zygmunta III Wazy. Największy jednak rozkwit, a wręcz apogeum twórczości
teatralnej w XVII wieku przypada na czasy panowania Władysława IV Wazy. Należy
jednak pamiętać, nie pomniejszając roli Zygmunta III Wazy, że to właśnie on
kładł podwaliny pod pasję życia Władysława IV.
Na zamku królewskim w Krakowie istniała specjalna sala widowiskowa, która
powstała za czasów panowania Zygmunta III Wazy, służąca do pokazów
artystycznych. Z okazji ślubu Zygmunta III i Anny Habsburżanki w 1592 roku, na
zamku królewskim odbyło się przedstawienie baletowe. Widowisko to zostało
powtórzone podczas drugiego ożenku króla z Konstancją Habsburżanką w grudniu
1605 roku. W 1611 roku na dworze królewskim pojawiła się artystyczna trupa
angielska, która dawała dworskie przedstawienia. W latach 1616 – 1618 na zamku
królewskim w Warszawie bawiła dworzan spektaklami teatralnymi angielska
kompania Johna Greena. W latach tych została wystawiona sztuka „Faust”,
Christophera Marlowe’a, która wywarła na Zygmuncie III Wazie ogromne wrażenie. Poza
„Faustem” wystawiono na dworze kilka sztuk Williama Shakespeare’a.[1]

„Tam
wesela odprawują,
Włoskie
skoki wyprawują;
Dla
tych theatrum cudowne
Z
perspektywami budowne
Stoi
zacne, z kolumnami
Nie
widziane między nami”[5]

Król Władysław
IV Waza osobiście brał udział przy wszelkich przygotowaniach do spektaklu.
Często udzielał prywatnych uwag architektom i scenografom, m.in. Janowi
Baptyście Ghisleniemu oraz Augustynowi Locciemu. Poza operą króla interesował
również balet i komedia dell’arte.[7] Do
najpiękniejszych przedstawień baletowych należy zaliczyć wystawiony w 1637
roku, z okazji uroczystości weselnych Władysława IV i Cecylii Renaty Habsburżanki
balet, pt. „Więzienie miłości” oraz wystawioną w 1638 roku „Błagającą
Afrykę.”
[1] angielski poeta, dramaturg,
aktor, powszechnie uważany za jednego z reformatorów teatru
[2] mitologiczna nimfa morska, córka
Nereusa i Doris, powszechnie znana z wielkiej urody
[3] „Wybawienie Ruggiera”
[4] „Judyta”
[5] Wisner Henryk, Władysław IV Waza...,
s.165
[6] z włoskiego książeczka, tekst
stanowiący podstawę dzieł sceniczno – muzycznych
[7] komedia ludowa, powstała we
Włoszech w połowie XVI wieku, wywodząca się z tradycji antycznego mima oraz
rzymskiej pantomimy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz