W Polsce działają już 54,226 sklepów internetowych, które
widoczne są w wynikach wyszukiwania Google. To ogromna liczba, ale co ciekawe,
będzie ona w 2020 roku nadal regularnie wzrastać! To wielka liczba wyszukań
wyników w Google oraz ogromna walka między e-sklepami o to, aby to właśnie frazy,
produkty oraz kategorie z naszego e-sklepu pojawiały się w wynikach wyszukań
użytkowników na jak najwyższych pozycjach, najlepiej w samych TOP3 i TOP10. Pierwsze
1000 e-sklepów z listy najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce
związanych ze sprzedażą w sieci generuje aż 72,5% indeksu całego Google w
Polsce! Co zatem zrobić, aby być wysoko w tych wyszukaniach?
Zacznijmy od tego, że polskie topowe e-sklepy indeksują
ponad 33,77 miliona podstron. Według najnowszych danych z raportu Senuto,
średnia podstron indeksowanych przez typowy e-sklep w Polsce utrzymuje się na
poziomie 8,587 podstron. Łatwo zatem zrozumieć jak wygląda struktura polskiego
e-commerce na początku 2020 roku. Patrząc na liczbę ponad 50 tysięcy e-sklepów
oraz liczbę zaindeksowanych wyników podstron dla typowego e-sklepu widzimy, że
mamy rynek związany z e-biznesem, w którym występuje long tail, czyli długi
ogon bardzo małych e-sklepów.
Wszystkie sklepy z domeną .pl mają obecnie ponad 193 miliony podstron zaindeksowanych w wyszukiwarce Google. Najpopularniejsze 100
e-sklepów, w grupie których na podium znalazły się Allegro, Ceneo oraz
Mediaexpert mają w sumie 102 miliony
zaindeksowanych podstron w wynikach wyszukiwania Google. Wynika z tego, że na
prawie 55 tysięcy e-sklepów, topowe 100 pierwszych stanowi ponad 53% indeksu całego
Google, jeśli chodzi o polski e-commerce. Średni wiek typowego e-sklepu w
Polsce to 6 lat. Z czym zatem warto się zmierzyć, aby nasz e-biznes był lepiej
indeksowany w Google, liczba podstroi rosła, a wyniki tej indeksacji dawały nam
lepszy efekt, który przekłada się na większy wzrost naszego biznesu?
W pierwszej kolejności należy skupić się na właściwej optymalizacji
technicznej naszego serwisu. Należy zacząć od poprawy meta danych, na które składają
się meta title, meta description, keywordy, linkbuilding, metodyka pattrens
nazw produktowych oraz właściwe ułożenie struktury drzewa kategorii i unikatowy content. Niestety, mimo
tak oczywistych korzyści biznesowych płynących z inwestowania w działania związane
z pozycjonowaniem naszych podstroi w Google i ogólnie pojętych działań SEO, w
przypadku wielu sklepów internetowych w Polsce ich właściciele w ogóle nie
podejmują żadnych działań w tym kierunku. Co gorsza, typowy brak zrozumienia
roli SEO w e-commerce oraz ogromnego potencjału, jaki niosą ze sobą działania
związane z lepszym indeksowaniem i generowaniem ruchu organicznego jest dość
wyraźny na naszym rynku. Wielu właścicieli sklepów internetowych nastawionych
jest na natychmiastowy zysk związany ze sprzedażą myśląc, że posiadanie aktywnego
e-sklepu, wystawienie oferty oraz relatywnie właściwa cena produktów względem
konkurencji przyniesie od razu ogromny sukces i duży zysk. Wielu właścicieli myśli, że ładne
zdjęcia, dobra cena oraz kilka działań związanych z przekierowaniami jest sukcesem gwarantowanym ich serwisu.
Nie rozumieją, że nie prowadząc działań SEO na swoich serwisach, pozbawiają
swój e-sklep źródła wysoko konwertującego ruchu. Jak dobrze wiemy, działania typu direct oraz organic są najlepszymi działaniami dla naszego
e-biznesu. Dlaczego? Ponieważ są ruchem krystalicznym, czystym, bezpłatnym i wartościowym.
Aż 91% z nas korzysta z Google każdego dnia! Jeśli
podczas wyszukiwania konkretnych produktów oraz związanych z tymi produktami
informacji użytkownik nie trafi na Twój e-sklep, mało prawdopodobne, że User ten w ogóle uwzględni Twój serwis podczas dokonywania wyboru witryny, w której
dany produkt zakupi. Jednym słowem bez właściwego pozycjonowania typowy User
nie ma prawa wiedzieć, że jesteś i prowadzisz e-sklep, bo niby skąd ma mieć
taką informację, skoro nie może nic o Tobie wyszukać w sieci? Zasada działania jest
bardzo prosta! Im mniej widoczny w Google jest Twój sklep internetowy, tym
mniejsze grono User'ów o nim wie. Im mniej User'ów o nim wiem, tym mniejszą masz
sprzedaż! Czym mniejszą masz sprzedaż, docelowo Twój e-biznes nie tylko nie
rośnie, ale zaczyna przegrywać z konkurencją i możliwe, że z czasem przestanie
być rentowny. Dlaczego? Ponieważ w momencie, gdy się nie rozwijasz,
cofasz się. Na tym polega innowacja i rozwój. Prosta zasada biznesowa.
Organiczne wyniki wyszukiwania Google to źródło ruchu,
którego nikt nie wyłączy! SEO i właściwe pozycjonowanie to źródło ruchu,
które przynosi nam najlepsze rezultaty! Powodów jest kilka. Jeśli na koncie skończą się pieniądze,
działania związane z płatnym wyświetlaniem naszych reklam znikną, kampanie wyłączą się, a
widoczność naszego e-sklepu w internecie będzie prawie zerowa. Inwestując długofalowo
w SEO oraz systematycznie wdrażając odpowiednie optymalizacje serwisu,
zapewniasz swojemu e-biznesowi regularny przypływ Userów, bez konieczności inwestowania
w ruch płatny, który trzeba podzielić na marżę produktu i końcowy zysk, czy
dzieląc się prowizją z innymi za wygenerowaną e-sprzedaż z przekierowań. Właściwie przemyślana
strategia SEO jest niezbędna dla rozwoju całego e-biznesu. Systematycznie wdrażane
działania mające na celu zwiększenie widoczności w Google nie tylko podniosą
sprzedaż i zapewnią większe zyski, ale także wypracują opinię lidera w branży i
zwiększą rozpoznawalność marki! A to w 2020 roku będzie bardzo ważne dla e-sklepów jeśli nie najważniejsze! Dlaczego?
Ponieważ wśród prawie 55 tysięcy e-sklepów na polskim rynku e-commerce, tylko serwisy
rozpoznawalne, których nazwę, logotyp oraz misję i sprzedawany asortyment
rozpoznają użytkownicy, mają prawo istnieć nadal i prężnie się rozwijać!
Mateusz Kusz, dziesięć lat doświadczenia pracy w e-commerce. Na koncie tworzenie i
rozwój produktów, katalogów, portfolio oraz contentu znanych serwisów
internetowych: Ceneo, Allegro, Pixers, Selsey, Megamedia, Otobram,
Gardenworld, Softimed. Doświadczenie w zarządzaniu zespołami i
projektami.
1 komentarz:
Bardzo fajne, rzetelne dane. Moim zdaniem najbardziej warto inwestować w content w sklepie internetowym. Wyczerpujące artykuły, obszerne opisy kategorii i produktów. Do tego trochę linków ;)
Prześlij komentarz