Król Jan III
Sobieski nie chciał na stałe mieszkać w Warszawie. Kiedy został królem, apartamenty
królewskie na zamku królewskim w Warszawie nie przedstawiały się zachęcająco.
Monarcha przebudował je i ozdobił, podobnie jak pomieszczenia sejmowe, z pomocą
królewskiego inżyniera, Tylmana z Gameren. Mimo remontów zamku, Jan III
Sobieski wolał mieszkać na wsi.
Rezydencją
monarchy został pałac w
Wilanowie, barokowy obiekt wraz z założeniem ogrodowym usytuowanym nad jeziorem
wilanowskim. Historia Pałacu Wilanowskiego rozpoczęła się dnia
23 kwietnia 1677 roku, kiedy to wioska zwana Milanów stała się własnością króla
Jana III Sobieskiego. Wkrótce nazwę wioski zmieniono na Villa Nova, w
nawiązaniu do tradycji antycznych, a po pewnym czasie spolszczono ją na
Wilanów.

Początkowo zbudowana w tym miejscu rezydencja była niewielka, gdyż
Augustyn Wincenty Locci, nadworny architekt króla, otrzymał za zadanie
wzniesienie jedynie parterowego dworu. Sukcesy militarne i wzrost znaczenia
Jana III Sobieskiego w następnych latach wpłynęły na znaczne poszerzenie
pierwotnego projektu pałacowego. Augustyn Wincenty Locci w swoich koncepcjach
tworzenia Wilanowa wzorował się na mieście, które stanowiło w kulturze
europejskiej wzór miasta – Rzymie. Architekt chętnie przyznawał się do tej
koncepcji, dlatego też na frontonie pałacu został wyryty napis „quo vetus urbs
coluit nunc nova villa tenet.”
W
miejscu pierwszego dworu powstał pałac
Jana III Sobieskiego, w
kolejnym etapie wybudowano piętro, następnie jadalnię, którą ulokowano na
drugim piętrze i wieże połączone z pałacem galeriami. Wielka rozbudowa
prowadzona była w latach 1677 - 1696. Pałac w Wilanowie była to typowa
podmiejska rezydencja magnacka, w kształcie dworu polskiego z alkierzami.
W
kształcie z 1696 roku, pałac w Wilanowie reprezentuje charakterystyczny typ barokowej
rezydencji podmiejskiej entre cour et jardin.
Rezydencja
łączy w sobie elementy dworu szlacheckiego, włoskiej willi ogrodowej i
francuskiego pałacu w stylu Ludwika XIV.

Na wyjątkową
wartość pałacu składa się również oryginalna architektura, która jest efektem
połączenia sztuki europejskiej ze staropolską tradycją budowlaną oraz zachowany
wystrój malarsko - rzeźbiarski elewacji i wnętrz pałacowych, który w nawiązaniu
do symboliki antycznej głosi apoteozę rodu Sobieskich i gloryfikację sukcesów
militarnych króla Jana III Sobieskiego. Król sprowadzał świetnych artystów i
wspaniałe dzieła sztuki z różnych stron Europy. Wystrój sztukatorski i malarski
pałacu jest dziełem wybitnych twórców, m.in. Józefa Szymona Bellottia, Jerzego
Siemiginowskiego – Eleutera oraz Michelangelo Palloni. Dekoracje w tarczach
elewacji pałacowej wykonał Francesco Fumo.
Po śmierci króla
Pałac Wilanowski stał się własnością jego synów. Niestety rezydencja po 1720
roku mocno podupadła. Nabyła ją jedna z najbogatszych kobiet w ówczesnej
Polsce, Elżbieta Sieniawska. Przez kolejne dziesięciolecia pałac przechodził z rąk
jednej do drugiej rodziny magnackiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz