15.11.13

Czym jest rozumienie?



Rozumienie jest to „czynność polegająca na przypisaniu ludziom, znajdującym się w pewnej sytuacji, zachowującym się w określony sposób, bądź też reagującym na pewne bodźce (lub trwalsze sytuacje) stanów psychicznych w sposób istotny powiązanych z tymi sytuacjami, zachowaniami czy reakcjami przy założeniu, iż zarówno te stany, jak i reakcje między nimi a bodźcami są postrzegane przez działających tak, jak to odzwierciedla nasz konstrukt”[1]. Rozumienie jest to również sztuka dostrzegania faktów i odróżniania ich od opinii. Rozróżnianie faktów i opinii to umiejętność potrzebna do właściwego odbioru informacji, jakie płyną do nas. „Z faktami trudno dyskutować, z opiniami – można, a nawet trzeba”. To ważne dla kształtowania potrzeby świadomego uczestniczenia w życiu publicznym. Konieczne wręcz w społeczeństwie obywatelskim. Rozumienie można także identyfikować ze sztuką poprawnego wnioskowania. Aby je przeprowadzić, należy przede wszystkim wiedzieć, z czego będziemy wyciągać wniosek, a więc zgromadzić odpowiednie dane lub choćby określić obszar, z którego będziemy je czerpać. Musimy też wiedzieć, czemu ma służyć proces wnioskowania, jaki chcemy przeprowadzić, czego chcemy się w ten sposób dowiedzieć. Po czym warto upewnić się, że to właśnie te, a nie inne informacje pozwolą nam wyciągnąć wniosek na dany temat. Najprościej pojęcie rozumienie możemy określić jako „proces poznawania obiektów i sytuacji oraz związków zachodzących między nimi.” 



Rozumienie można również przedstawić w postaci wzoru: 


Osoba X rozumie przedmiot Y, gdy zna sens przedmiotu Y. W szczególności osoba X rozumie wyrażenie Y, gdy zna sens wyrażenia Y.



W łatwiejszym rozumieniu danego problemu pomaga nam język. Mówiąc o nim mamy najczęściej na myśli ludzką mowę, tj. system artykułowanych dźwięków, układających się zgodnie z konwencją. Nie należy jednak mylić tych dwóch pojęć, gdyż mowa oznacza używanie języka w procesie porozumiewania się. Główną cechą języka jest „istnienie nadawcy i odbiorcy, przy czym nadawca nadaje komunikat odbiorcy, który dysponuje tym samym kodem. Poza tym ważną cechą języka jest abstrakcyjność, czyli odnoszenie się do pojęć ogólnych, jak również możliwość mówienia o zjawiskach nieobecnych.”[2]

Najważniejszymi elementami rozumienia są obserwacja bezpośrednia, założenie, że są zjawiska nieobserwowalne, ale dostępne „doświadczeniu wewnętrznemu” poprzez konstrukty psychologiczne, jak również związek pomiędzy tym, co obserwujemy, a tymi konstruktami. Rozumienie możemy definiować także jako przypisanie temu, co obserwujemy właściwego odpowiednika psychologicznego. W jaki sposób możemy to osiągnąć ? Poprzez „całościową empatię”, czyli na drodze intuicyjnej, poprzez ograniczoną wartość naukową, lub ustalenie powtarzalnych związków pomiędzy stanami ludzkiej świadomości i określonymi zjawiskami obserwowalnymi.

Proces rozumowania przebiega dzięki poznawaniu cudzej świadomości poprzez obserwację jej przejawów, m.in. wypowiedzi, gestów, dzieł. Jest to metoda empiryczna poznania. Rozumienie jest uważane również jako zabieg badawczy, który polega na przejściu od ludzkich zachowań i ich wytworów do stwierdzeń dotyczących stanów ludzkiej świadomości. Najważniejszym warunkiem poprawnego rozumienia jest dostęp, m.in. do własnych wyobrażeń, myśli. Ważne jest także rzutowanie własnych stanów psychicznych na daną osobę w oparciu o dostępne informacje o tej osobie. W rozumieniu pomaga nam własne doświadczenia życiowe – „łatwiej zrozumieć coś, co się samemu przeżyło”. Pomoże nam również wyobraźnia, np. postawienie się w miejscu innej osoby, gdzie przeciwstawimy sobie „klamrę” spinająca wiedzę o danej osobie z własnym doświadczeniem. Należy pamiętać, że rozumienie określane jest jako zabieg intelektualny, ale bezrefleksyjny. Rozumieniu nie musi towarzyszyć przeżywania tego samego co inna osoba, ale takie przeżycie odtwórcze ułatwia rozumienie.

Podsumowując powyższe wywody możemy określić rozumienie jako rodzaj wnioskowania o zjawiskach niedostępnych bezpośredniej obserwacji na podstawie zjawisk bezpośrednio obserwowalnych. Proces rozumienia otwiera horyzonty intelektualne, a poza tym ze zrozumieniem idzie w parze pozytywny podmiotowy stosunek do przedmiotu badań.

Mateusz Kusz


[1] Nowak Stefan [w.] Mokrzycki Edmund, Założenia socjologii humanistycznej, Warszawa 1971, referat Barbary Stefańskiej
[2] Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007

Brak komentarzy: