Rozumienie
jest to „czynność polegająca na przypisaniu ludziom, znajdującym się w pewnej
sytuacji, zachowującym się w określony sposób, bądź też reagującym na pewne
bodźce (lub trwalsze sytuacje) stanów psychicznych w sposób istotny powiązanych
z tymi sytuacjami, zachowaniami czy reakcjami przy założeniu, iż zarówno te
stany, jak i reakcje między nimi a bodźcami są postrzegane przez działających
tak, jak to odzwierciedla nasz konstrukt”[1].
Rozumienie jest to również sztuka dostrzegania faktów i odróżniania ich od
opinii. Rozróżnianie faktów i opinii to umiejętność potrzebna do właściwego
odbioru informacji, jakie płyną do nas. „Z faktami trudno dyskutować, z
opiniami – można, a nawet trzeba”. To ważne dla kształtowania potrzeby
świadomego uczestniczenia w życiu publicznym. Konieczne wręcz w społeczeństwie
obywatelskim. Rozumienie można także identyfikować ze sztuką poprawnego
wnioskowania. Aby je przeprowadzić, należy przede wszystkim wiedzieć, z czego
będziemy wyciągać wniosek, a więc zgromadzić odpowiednie dane lub choćby
określić obszar, z którego będziemy je czerpać. Musimy też wiedzieć, czemu ma
służyć proces wnioskowania, jaki chcemy przeprowadzić, czego chcemy się w ten
sposób dowiedzieć. Po czym warto upewnić się, że to właśnie te, a nie inne
informacje pozwolą nam wyciągnąć wniosek na dany temat. Najprościej pojęcie
rozumienie możemy określić jako „proces poznawania obiektów i sytuacji oraz
związków zachodzących między nimi.”
Rozumienie można również przedstawić w
postaci wzoru:
Osoba X rozumie przedmiot Y, gdy zna sens
przedmiotu Y. W szczególności osoba X rozumie wyrażenie
Y, gdy zna sens wyrażenia Y.
|

Najważniejszymi
elementami rozumienia są obserwacja bezpośrednia, założenie, że są
zjawiska nieobserwowalne, ale dostępne „doświadczeniu wewnętrznemu” poprzez
konstrukty psychologiczne, jak również związek pomiędzy tym, co obserwujemy, a
tymi konstruktami. Rozumienie możemy definiować także jako przypisanie temu, co
obserwujemy właściwego odpowiednika psychologicznego. W jaki sposób możemy to
osiągnąć ? Poprzez „całościową empatię”, czyli na drodze intuicyjnej, poprzez
ograniczoną wartość naukową, lub ustalenie powtarzalnych związków pomiędzy stanami ludzkiej świadomości i
określonymi zjawiskami obserwowalnymi.

Podsumowując
powyższe wywody możemy określić rozumienie jako rodzaj wnioskowania o
zjawiskach niedostępnych bezpośredniej obserwacji na podstawie zjawisk
bezpośrednio obserwowalnych. Proces rozumienia otwiera horyzonty intelektualne,
a poza tym ze zrozumieniem idzie w parze pozytywny podmiotowy stosunek do
przedmiotu badań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz