9.8.21

Rozwój User Generated Content, analiza Social Media oraz właściwa komunikacja z Klientem

Często pytamy w e-branży "jak w obecnym czasie tworzyć komunikację z Klientem od zera"?. Czy w e-commerce należy wypracowywać własny język komunikacji z Klientem, ujednolicać go oraz przedstawiać użytkownikowi w możliwie lekki i efektywny sposób, a może korzystać z gotowych rozwiązań konkurencji? A jak obecnie wykorzystać rozwój generowania UGC do celów sprzedażowych w e-commerce? Czy to możliwe? Jeśli posiadamy Social Media i inwestujemy duże nakłady pracy w nasz biznesowy Facebook, czy możemy właściwie przeanalizować rentowność tego kanału? Które wskaźniki realnie pozwolą na wyciągnięcie właściwych wniosków biznesowych dla FB?

Jak w obecnym czasie tworzyć komunikację z Klientem "od zera"?. Czy w e-biznesie należy wypracowywać własny język komunikacji z Klientem, ujednolicać go oraz przedstawiać użytkownikowi w możliwie lekki i efektywny sposób? 

Proces tworzenia komunikacji z Userem należy zacząć zawsze od analizy danych! Głównym źródłem może być Google Analytics, ponieważ odnosi się do naszego głównego targetowania, czyli strony docelowej - naszego sklepu online. Dzięki GA poznamy wiek, płeć oraz zainteresowania naszych Klientów.

Na podstawie danych Google Analytics możemy przygotować strategię pod budowę Persony dla naszej strategii marketingowej w Digitalu. Weryfikujemy obecne grupy docelowe, określamy płeć, wiek, zainteresowania, geolokalizację czy wymiary dodatkowe naszych Klientów (włącznie z technologią) w celu zbudowania Persony, która będzie odzwierciedleniem naszego docelowego Klienta w pełnej komunikacji. Tak powstaje, np. E-Joanna czy E-Robert, którzy mają cechy Klientów, do których nasza komunikacja jest kierowana. Mówiąc o komunikacji i jej języku chodzi stricte o typowe działania content'owe związane ze storytellingiem, metodyką AIDA oraz copywritingiem. 

Tworząc Personę kreujemy cele wizerunkowe nas oraz budujemy świadomość naszej marki. Dlaczego warto realizować takie działania? Ponieważ przekładają się na sprzedaż. Na podstawie określonych celów dla Persony należy zbudować wyrazistość marki dla Klientów. Dotyczy to całej tożsamości marki. Komunikacyjny storytelling (określenie wartości z grupy docelowej mówiącej o tym, że 70% naszych Userów to kobiety w wieku 25-34 lata, mieszkanki miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców, których główne zainteresowania w sieci to branża fashion, interior design czy garden) powoduje, że skupiamy się na budowaniu czegoś wartościowego, wartości dodanej dla naszego brandu. Budowa wizerunku online wymaga czasu. Wymaga też wypracowania zaufania ze strony Klientów i obserwujących. Nad wykreowanymi na potrzeby brandu Personami marketingowymi posiadamy pełną kontrolę. 


Jak wykorzystać rozwój generowania UGC do celów sprzedażowych w e-commerce?

User Generated Content to obecnie bardzo szeroko pojęte zagadnienie, które staje się bardzo ważne dla e-branży. UGC jest tak samo szerokie, jak szeroki jest cały Content związany z e-commerce. Trzeba również być świadomym, że UGC to nowinka na rynku, która bardzo szybko ewoluuje i w okresie 6-12 miesięcy jej koncepcja może być zupełnie inna niż obecnie jest określana na rynku. Wiemy jednak, że pełen Content tworzonych przez Userów treści, mówiący o naszym e-biznesie to najlepsza reklama brandu.

User Generated Content jest trochę połączone siecią neurownów z linkbuildingiem i w taki sposób można na taki Content obecnie patrzyć, a więc i w podobny sposób realizować sprzedażowo. Jedyna różnica jest taka, że to nie my jesteśmy osobą zamawiającą potrzebny dla naszego brandu Content, a jedynie odbiorcą Contentu o naszej marce (co Google oraz inne źródła doceniają ze względu na prawdziwe zaangażowanie przekładające się na kaloryczność ruchu i treści). Oczywiście można wzmacniać chęć tworzenia UGC o naszym e-biznesie przez sieć konkursów, ale można też mieć obawy, że konkurencja może generować negatywne treści z kont-bootów. Czy tak się stanie, okaże się w najbliższym czasie.

Strategia działania z UGC jest bardzo podobna jak w typowych Social Mediach. Poza harmonogranem miesięcznym, kwartalnym i rocznym, który będzie naszym odniesieniem do realizacji postawionych celów, możemy inicjować działania dotyczące User Generated Content poprzez organizowanie konkursów dla naszego e-brandu. Możemy także działać podobnie jak z marketingiem szeptanym (zwłaszcza w grupie docelowej jeśli dotyczy ona osób do 18 lat oraz grupy w przedziale wieku 19-24). Analizując ostatnie trendy, cenne w takich działaniach, zwłaszcza w Social Mediach typu TikTok są różnego rodzaju przeróbki, modyfikacje oraz covery. 

KPI w przypadku User Generated Content może być wielowymiarowe. Może być to zwiększenie ruchu na naszym serwisie online z przekierowań, których wcześniej nie było, zwiększona liczba opinii czy zwiększona liczba wzmianek o nas w innych kanałach Social Media. Te dane można zweryfikować z wielu źródeł (np. dla serwisu z GA, dla opinii Brand24, etc). Należy monitorować podobnie jak w Social Media statystyki związane z aktywnością i liczbami odbiorców. W tym jednak przypadku zamiast liczby polubień, czy zaangażowania zbieramy dane o zwiększonej liczbie interakcji jak wzmianki o brandzie, liczbie nowych opinii od Userów czy liczbie nowych linków zewnętrznych kierujących do naszej strony.

 

Jak przeanalizować rentowność Facebook'a? Które wskaźniki pozwolą na wyciągnięcie wniosków biznesowych?

Mówiąc o analizie FB należy rozpatrywać dwa rodzaje źródeł. Wewnętrzne, czyli analitykę, którą dostarcza FB oraz zewnętrzne, które generujemy nie bezpośrednio od dostawcy. Podstawowe dane jak polubienia strony, liczba odbiorców, aktywność czy zaangażowanie śledzimy w business.facebook. Weryfikujemy statystyki, określamy cele. W BFS weryfikujemy zawartość naszych kont, zasięgi postów, polubienia, reakcje, komentarze, udostępnienia czyli wszystko czym określamy zaangażowanie. Weryfikujemy też odbiorców, czyli dane demograficzne. 

Dodatkowo warto wykorzystać kody śledzące, które pomogą nam skutecznie mierzyć kampanie w naszych Social Mediach. Warto korzystać z Piksel Facebooka wpiętym do naszego kodu źródłowego strony. Zewnętrzne narzędzia to także Google Analytics, w którym możemy śledzić użytkowników FB jako źródło/medium dla naszych analiz. Wystarczy właściwie ustawić Porównanie modeli atrybucji GA dla ścieżek wielokanałowych. Dane/wskaźniki pobierać można także z narzędzi typu Grytics, Sotrender czy Wiselytics. Które jest najlepsze? To kwestia indywidualnego dopasowania i potrzeb. Jeśli mamy więcej niż sam FB w Social Mediach, warto wykorzystać narzędzia do analityki dedykowane do kilku źródeł, aby konsolidować dane w jednym miejscu.

W przypadku analizy i raportowania dla FB najlepiej mieć harmonogram miesięczny, w którym możemy określić jakie były statystyki per post. Warto posiadać minimum 24 miesiące wstecz na podobne harmonogramy działań, aby móc zrobić analizę RDR weryfikując wnioski z obecnych i poprzednich działań, znać najlepsze posty, czasy, tematy, odsłony. Raport pod FB warto mieć swój, wewnętrzny, w którym podamy wszystkie najważniejsze dla nas dane do wyliczenia inwestycji i zwrotu. Jeśli ROI jest właściwy, możemy rozszerzać działania i budżet dla naszego konta FB. Jeśli ROI jest niewłaściwy, czyli np. 1 PLN netto przynosi mniej niż suma określona XX PLN netto z inwestycji, należy zoptymalizować kampanię/kanał. 

Metoda optymalizacji kanału w Social Media jest niekończącym się działaniem według schematu marketingowego: 

1. mam pomysł -> 

2. wdrażam pomysł ->  

3. weryfikuję pomiar -> 

4. wyciągam wnioski


 

Brak komentarzy: